Pengikut

Cari Makan Sikit

Tuesday, December 4, 2012

Kisah #47 - BERTUKAR ! ! !

Cerita ini berlaku semalam pada hari Isnin minggu pertama bulan terakhir dalam tahun ni di mana biasanya dikaitkan dengan Monday blues, konon.

apa yang berlaku adalah dialog antara aku dengan seorang kakitangan kerajaan di tempat yang aku belajar dahulu kala kira-kira separuh abad, eh dekad.

aku sebenarnya dikehendaki untuk mengemukakan bukti atau bahasa baik sikit surat sokongan diri sendiri dan perlu ditunjukkan kepada pihak atasan sebaik sahaja aku habis bergraduasi di mana bila kita bergraduasi, menunjukkan kita dah habis belajar secara rasmi. yahuuu!

oh ya, aku belum lagi punya mood nak bekongsi pasal konvokesyen ini walhal dah sebulan dah berlalu dan memori yang aku kumpul haritu mungkin akan berkurangan mengikut edaran masa memandangkan manusia selalu lupa. eh, Melayu mudah lupa. kot!

oleh sebab kekangan cuti tahunan yang terpaksa aku rancang dari awal bila dan di mana kenapa dan mengapa dan disebabkan oleh pihak di tempat yang aku belajar tu tidak dapat menyediakan transkrip rasmi aku dalam pada minggu yang sama aku bergraduasi yang mana transkrip itu aku perlukan sebagai surat sokongan seperti yang telah aku terangkan dalam perenggan kedua, eceh, maka aku meminta tolong kepada Si Pembantu 2 yang telah menjadi tangan kanan aku dalam bab Mari Bantu-Membantu Rakan-Rakan supaya dia diwakilkan oleh pihak aku untuk mengambil transkrip tersebut lantas menghantarnya melalui emel.

terima kasih ya! :)

tadi pagi baru aku berjaya bukak emel tu memandangkan tahap kelajuan broadband aku di rumah sekadar siput-siput yang mengalami obesiti, maka aku terpaksa buka di tempat kerja. ulang taip, terpaksa. ceh!

tapi bila aku bukak, aku tengok transkrip aku tu semacam je sebab aku perlu telengkan kepala aku lebih kurang 17 darjah untuk melihatnya dengan sempurna. eh, ini dah lain macam ni.

aku ingatkan Si Pembantu 2 yang tersilap scan dan menjadikan transkrip aku sebegitu rupa. tapi bila tengok balik headline tu macam okay je tegak dan sihat walafiat tapi kenapa transkrip aku tu senget je? dua-dua pulak tu. dalam English senget ke kanan yang dalam bahasa pulak senget ke kiri.

oih, ini boleh bikin saya marah pada hari Isnin minggu pertama dalam bulan terakhir ni!

aku terus sms Si Pembantu 2, mohon kepastian. eceh!

dia kata, memang semulajadi macam tu.

aku pun terus capai telefon berlagak macam CEO dalam cerita Samarinda yang bersedia nak sekolahkan kerani di tingkat bawah. huhi. berangan je lebih!

'hello. pejabat-uruskan-pelajar-siswazah'

'hello. assalamualaikum. saya nak tanya ni pasal transkrip saya. saya baru je lepas konvo hari tu, tapi saya nak tanya kenapa transkrip saya ni senget ek?'

'senget ya? okay, sekejap eh'

pastu dia buat benda yang paling aku tak suka, pass telefon kat orang lain. hoi! dah separuh dekad dah aku kena layan macam ni setiap kali berurusan dengan kakitangan yang bekerja kat tempat aku belajar tu. menyampah eden.

'ye hello'

'ye, saya nak tanya pasal transkrip saya ni. kenapa senget ye?'

'senget? fakulti mana?'

'ye, fakulti kejuruteraan'

'okay, nama siapa'

'Siti Sifir'

'okay. sekejap eh..'

....

'okay, senget ke mana.?'

'yang English senget ke kiri, yang Malay senget ke kanan'

'yeke? saya tengok kat sini okay je?'

'okay, awak nak saya emel kat awak ke?'

'saya ada salinan yang fotostat ni'

'abis tu takkan awak tak nampak senget? macamana saya nak cari kerja kalau hantar transkrip yang senget macam ni?'

'.....'

'saya dah ada amik transkrip sebelum saya konvo sebab tu saya tahu yang mana senget tak senget'

'okay, so kita buat baru la'

'okay, bila boleh siap?'

'petang ni. amik sendiri ke pos? awak kat mana?'

'amik sendiri. saya hantar wakil. sebab aritu saya dah mintak poskan tapi berlipat-lipat'

'itu bukan salah kita'

'yelah, sebab tu saya nak amik sendiri. okay, so saya mintak kawan saya amik petang ni. tak payah bayar apa-apa kan?'

'okay. takpayah'

'okay, takpe lah, terima kasih banyak-banyak. assalamualaikum'




LOL. garang tak aku? sejak kerja pensyarah ni, aku memang rajin dan pandai nak mensyarahkan orang ramai. haha! tapi aku konpius jugak kenapa lately aku senang je aku nak snap. aritu pakgad yang kena. sekarang akak ni pulak. tak tahu la pasal apa.

takut jugak lah kalau aku jadi TERego or something, naudzubillah himinzalik. maklum lah biasa aku duduk kat bawah kena pijak-pijak, sindir-sindir tu dah biasa sangat dah, orang taknak layan kita sesuka hati je buat apa-apa, pass telefon kita ke sana ke mari, jawab pun takde mesra alam apatah lagi bermasyarakat padahal dah jauh sangat dah daripada misi dan visi kerja, lagi satu suka-suka je buka tutup kaunter panjangkan lunch hour la apa la. bila kita dah kat kaunter macam taknak layan la. [eh, macam dah bukak kaunter aduan la pulok]

sekarang bajet aku duk kat atas, terasa cam power rangers pulak. thee hee hee. jahat!

*jangan contohi saya*

aku akan cuba elak sehabis boleh, insyaAllah, cuma sekarang bila berlaku ketidakadilan tu, aku jadi macam berani nak bersuara. ewah kau, nak masuk bertanding pilihan raya ke apa?

dan yang paling aku takut, aku taknak bertukar menjadi Si Cekgu ittew. naudzbillah.

tapi kalau korang kena pun, aku rasa korang nak naik marah jugak mungkin aku jadi TERmarah sangat sebab dia nak cakap dia betul dan taknak jugak mengaku salah tu even mintak maaf pun takde, padahal terang-terang dah bukti tu senget, lagipun aku dah try test pakai mata Si Pembantu 2 dan jiran sebelah opis ni ha. obviously senget. sebab tu berani nak cakap nak emel bagai tu. haha! geram kot orang kerja separuh hati je.

transkrip tu memang akan pakai forever after kot. nasib baik FOC, kalau tak nak amik salinan baru kena bayar 10 hengget, pastu senget pulak tu, pastu aku sepatut jadi 'she' dia tak tukar jadi 'he' je. ha, macamna lah aku tak naik hangin?

nanti karang interviewer ingat kita palsukan transkrip sebab rupa transkrip macam dihasilkan oleh budak-budak baru nak belajar kerja kat kedai fotostat je.

dan hal ni pun akan memalukan diorang jugak sebab institusi ternama tapi buat kerja macam ni, tak ikut margin langsung. ini official transcipt ni, tak tahu lah kalau setakat salinan subjek ke apa diorang buat macamana.

aku takleh nak attachkan transkrip aku kat sini sebagai bukti kesengetan yang berlaku sebab konon nak berahsia. ceh! perasan retiss.


okay, terima kasih baca sampai habis. ^^





tak sabar nak balik kampung, eh tetiba.

No comments: