Pengikut

Cari Makan Sikit

Tuesday, November 13, 2012

Edisi Kerja #18 - Ini Cerita Semalam

Minggu ni minggu paling malas nak kerja. Hoho! At least it stands correct for me. Kena kerja selang sehari, so basically aku betul-betul kerja hanyalah 2 jam je minggu ni. Haha!

Fun, isn’t it?

Sebab apa? Sebab kelas aku hanya ada hari Rabu je, kelas lain semua dah ke laut sebab public holiday dan oleh sebab cuti berganda macam ni, maka pihak atasan bagi release from lab session, so dah buang 12 jam.

Fuh! Seronoknya hidup Siti Sifir bulan ni. Haha!

Maka oleh sebab itu jugak lah, masa hari Ahad lepas aku buat endah tak endah je dengan kerja yang datang pada hari Rabu tu, sebab, alah, lambat lagi kot – bisik hati jahat. Biasanya aku akan buat preparation nak mengajar pada hujung minggu.

Tapi aku kan tengah menggilakan aktiviti baru aku iaitu – Mari Menonton Televisyen Sorang-Sorang, maka aku TERenjoy depan tv tu ha sambil buat-buat lupa kelas. Al maklum lah, orang jakun 4 bulan tak dapat tengok tv. Huhi. Sila jangan contohi saya ya cikgu-cikgu berkaliber sekalian alam.

Nak jadikan cerita, petang Ahad tu Si Ella talipon aku dengan suara serak-serak basah katanya mintak tolong aku ganti kelas dia hari Isnin. Aku dah gelabah, dah berasa Ikhlas Tapi Jauh. Haha!

Yelah, aku apa pun belum buat, tak study tak prepare tak try jawab soklan malahan, print soklan pun belum. Haha! Boleh? Beria sangat set dalam kepala bahawasanya aku akan free sepanjang minggu except for hari Rabu, sekali dapat macam ni. Hoh!

Dan aku pun tak reti jugak nak menolak sebab kesian kat dia. Huhu. Nenek dia baru meninggal sebab tu dia called pun suara serak-serak je, baru lepas nangis agaknya.

Al-fatihah dekat arwah nenek dia sekejap.

--------------------------------------------------------

Okay, sambung cerita.

Aku cuba bertoleransi la, aku mintak dia carikan dulu orang lain sebagai back up, sebab aku belum prepare apa pun so aku takut aku tak sempat nak siap. Masa dia called tu dah petang Ahad dah, nak masuk maghrib meaning aku Cuma ada malam tu je nak prepare, tak ke haru? Huhu.

Then dia kata takpe, dia try mintak orang lain yakni Encik Y.

Pastu lepas kelam kelibut tu la jugak, aku punya astro tetiba buat hal. Isk!

Aku ingat nak prepare sambil tengok tv. Haha! Gila addicted, mana boleh buat kerja depan tv. A BIG no no, kalau setakat nak korek hidung tu boleh la. Eh, pengotor pulak Cik Siti ni. Hehe. Sorry! Ni nak kena refer slideshow, buat kira-kira pakai kalkulator, hoho! Topic pulak agak mengkonpiuskan minggu ni. Ah sudah. Aku pun mintak tolong Cik Hana printkan, tapi tersalah print. Sampai dua kali pulak tu. Dah lah pakai printer orang lain kan, tidaklah sedap hati saya nak habiskan kertas A4 dan dakwat printer jiran sebelah bilik.

Baik tak saya? Ah, sempat lagi.

Last-last aku buat sambil refer pada soklan dalam laptop. Sangat tidak best tak selesa dan tak convenient. Okay, maksud dia sama je, saja nak ulang 2 3 kali dalam perkataan berlainan sebab nak menguatkan maksud yang diberikan. Haha!

So dalam pukul 11 macam tu, aku sms Si Ella sebab berasa macam dah buat preparation so kalau nak bagi kelas tu mintak aku take over pun aku dah ade confidence level at 68%. Tapi dia kata takpe, sebab dia dah mintak Encik Y gantikan dan Encik Y pun kata takde problem dan Si Ella jugak dah informkan pada pihak atasan.

Aku?

Rasa macam tak sedap hati sebab tak dapat tolong dia, tapi perasaan tu lebih kurang sama rata je dengan perasaan Ikhlas Tapi Jauh aku tu. Huhu!

Jadi, dipendekkan cerita yang dah panjang ni, esoknya aku pergi kerja macam nak pergi dating! Haha. sebab takde kelas kan, so takpayah nak beria pergi kelas jaga imej seorang cikgu bagai. Dengan jeans dan blouse sebijik macam student. Eceh, sempat lagi nak perasan muda tuh. Cuma yang membezakan aku hanyalah lanyard aku warna merah. Korang takde kan? Bwerk!

*emo tak pasal sebab teringat kat pak guard yang bajet macho cabut car sticker saya tanpa warning*

Kelas Si Ella ni jam 2 petang, aku pulak bukak consultation hour sampai jam 1.

Jadi dalam jam 1.45 macam tu aku gerak pergi café la, bukan pergi kelas pun. Haha! Sebab dah dia cakap takpayah ganti, aku tak ganti la. Tapi aku ternampak Encik Y yang tengah berjalan on the way menuju ke kelas tu. So, aku saja la tegur pergi berbasa-basi. Katanya nak jadi mesra alam semester ni. Heh!

Masa tu aku terus terjatuh kesian kat dia. Bukan jatuh hati tau.

Sebab ekpresi muka dia tu menunjukkan dia jugak berada pada kadar 68% ikhlas nak menolong. Huahua!

Rupanya dia dah ada kelas pagi tu. Jadi termasuk kelas yang akan dia ganti sekejap lagi tu dah jadi 3 or 4 hours [ aku tak sure pulak ], tapi serious aku rasa bersalah. Sangat. Amat. Gila. Again, saja nak kuatkan maksud perasaan yang aku rasa masa tu.

Lagi tak boleh blah bila dia cakap, I penat I rasa nak pengsan. Kenapa U tak ganti? U kan takde kelas hari ni. I ni dah masuk kelas ke3 dah hari ni and I have another class at 5 pm some more.

Aku pun apalagi, terus la defend diri walaupun terasa bersalah tapi aku tak boleh kena attack macam tu, apatah lagi depan student. :P

Takde apa lah, aku cuma bagitahu duduk perkara sebenar lah, bahawasanya memang aku yang mintak Si Ella tu cari orang lain dulu sebab aku prepare nada, tapi aku jugak dah bagitahu Si Ella dah tanya dia in case dia nak aku gantikan lepas aku dah siap buat preparation tapi dia kata tak payah. So aku tak pergi la.

Pastu dia cakap, takpe la. No problem, I’ll take over this class.

Aku pun menonong pergi ke café. Haha! Takde say babai pun sebab dalam hati ada rasa bersalah.

Balik dari tapau makanan tu, aku terus masuk bilik jiran sebelah dan macam biasa buat confession. Hehe! Aku tak tahu nak cerita kat sapa, nak luah kat sapa pasal rasa bersalah yang menebal dalam hati ni. Yelah, betul jugak apa Encik Y cakap, aku takde kelas langsung. Takkan tak boleh ambil satu kelas tu ha. Dia pulak dah ada kelas banyak dah, yet still have to replaced Si Ella’s class. Penat lah dia. Ayat belakang tu dia tak cakap la, tapi nampak muka dia macam exhausted and dia ada mention dia ada rasa nak muntah. Pergh! Bertambah peratusan rasa bersalah aku tu. Isk.

Tapi jiran sebelah aku ni selamba je cakap, alah, takpe lah. No big deal. Nanti dia cuti, you ganti je lah.

LOL. Senang je pakcik ni berfikir.

Aku je lah, yang asyik jadi The Thinker over Small Matters. That is my other middle name besides oversensitive, sulker, sentimental, judgemental, observant and a whole lot of girly thingies. :P

Yes, nice to meet you too. 

one more thing to add, lepas habis kelas tu dia datang jumpa aku. aku terus said sorry few times. dia kata for what? aku cakap sorry, sebab you tak sihat yet you still have to teach. dia kata its okay. dia rasa dia nak vomit because of overeating during lunch. LOL. 

*okay, peratusan rasa bersalah menurun jadi 15% je. hihi*


And by the way, Happy Diwali for those who celebrated it and Selamat Menyambut Awal Muharram to my Muslims fans, eh friends. ^^

No comments: