Pengikut

Cari Makan Sikit

Friday, November 9, 2012

Edisi Kerja #17 - Hubungan Dengan Pak Guard ; KITA PUTUS!



Kisah ni berlaku pada hari Khamis lepas.

Alkisahnya, macam biasa pagi tu aku nak pergi kelas dan macam biasa bila nak masuk kawasan sekolah, aka nada guard. Tapi dari jauh lagi aku dah nampak macam ada something wrong je sebabnya perjalanan sesebuah kereta nak melepas pos kawalan pak guard tu macam ambil masa yang lama daripada biasa.

Tapi aku tak kisahlah, sebab aku tak rasa aku ada buat salah pun.

Berani kerana benar, eceh!

Biasa yang kena tahan adalah para pelajar ataupun orang luar yang tak mempunyai car sticker. Aku dah kerja dah empat bulan, of course la sticker dah dapat dari hari pertama masuk kerja.

Ceh, berlagak la pulok.

So, nak dijadikan cerita, aku lalu dekat pak guard tu dan macam biasa aku akan tangan dan senyum dekat pak guard yang biasa sambut aku pagi-pagi. Huhi.

Tapi ada lah sorang lagi laki yang tak berupa macam pak guard sebab tak pakai uniform sama macam pak guard tapi aku kira dia orang atasan pak guard tersebut, sebabnya pak guard yang biasa sambut aku pagi-pagi tu dah suruh aku jalan je, tapi laki yang tak berupa macam pak guard sebab tak pakai uniform sama macam pak guard suruh aku berhenti tepi jalan selepas dia menilik sticker dan nombor plate kereta.

Alah, hati dah tak sedap dah ni.

Dah lah ada kelas time tu.

Aku berhentikan jugak kereta kat sebelah sebab aku kan pemandu berhemah. Ceh!

Maka, datang la sorang lagi pak guard pastu pergi ke sebelah penumpang terus masukkan tangan dan cabut sticker tu. Pagi-pagi drive kereta aku memang jarang on aircond, konon nak menikmati aroma pagi hari. Heh!

Aku yang tengah gabra dan terkesima ni terus amik phone nak amik gambar pakguard tu, eh eh silap. Aku amik phone dan talipon Cik Cahaya mintak dia jagakan kelas aku sekejap. Tapi bebudak pun belum datang katanya. Ewah! Sama naik pulak bebudak ni.

Then aku terus keluar kereta dan tanya pak guard tu yang konon macho sangat cabut car sticker aku tanpa bagi salam. Eh, dia ada bagi salam tapi maksud aku dia takde cakap pulak nak cabut sticker tu. Hoho!

Dia pun membebel sepatah dua kata, katanya sekarang ni student ramai yang buat macam aku ni ha, nombor plat kereta lain tapi nombor dekat car sticker tu lain, so itu dah kira menipu. Pergh!

Lepas tu dia kaitkan pulak sebab ramai bebudak buat macam ni la, susah nak dapat parking sekarang. Ada yang terpaksa parking kat luar.

Sakit je hati aku dengar.

Abih tu, ingat aku ni tak pernah ke tak berebut parking? Lain lah kalau parking student dengan parking staff ada tempat masing-masing, ada kuota masing-masing dan tetiba aku pakai sticker student dan aku amik tempat diorang menyebabkan diorang tak dapat park kereta diorang, tapi sekarang ni takde.

Semua free parking.

Setiap hari aku berebut parking, tahu?

Dan lagi satu, kereta aku pernah je kena clamp sebab aku tak jumpa tempat parking dan park dekat tempat haram. Sila rujuk entri lepas kat sini .

Aku lagi rasa naik hangin bila terasa dia treat aku sama macam dia treat student.

Okay, bukan maksud aku nak rendahkan martabat student, atau nak layanan the best semata-mata sebab aku adalah staff, tapi at least engkau layan la aku cara baik sikit tak boleh ke? Yang kau nak tunjuk gedebe sangat tu kenapa? Eh, nak tunjung samseng tu kenapa?

Kita kan sama-sama staff, slow talk tak boleh ke?

Dia suruh aku pergi jumpa orang atasan dia dekat pejabat sana dan kat situ baru aku boleh amik balik sticker aku tu. “sekarang ni awak kena isi borang dan amik temporary pass. Bla bla bla..”

Tu merupakan kemuncak kemarahan aku hari tu.

Sebab, dia menjadi penyebab aku terpaksa berhadapan dengan trauma aku. Rasa macam nak pijak-pijak manja je pak guard tu. aku sangat tak suka bila dipaksa buat benda yang menjadi trauma aku.

Kenapa aku trauma? Again, sila baca entri lepas. Mungkin belum boleh masuk kategori trauma, tapi itu [berjumpa dengan pihak atasan pak guard ] adalah antara benda paling aku nak elakkan selain daripada kena marah dalam meeting. Eh, tu cerita lain.

Aku tak banyak cakap terus berjalan menuju ke pos kawalan pak guard tu. dalam lebih kurang 30 langkah pergi dan balik tu aku rasa kalau aku ada kuasa dalam macam cerita kung fu zaman Wong Fei Hung tu, dah lama dah terbelah empat belas jalan nak masuk ke tempat kerja aku tu. huahua!

Marah punya pasal.

Sampai dekat pos tu, aku kena isi borang baru boleh amik temporary pass tu.

Masa isi borang tu, muka memang dah berkerut seribu dan aku pegang pen dengan terketar-ketar dan isi borang tu macam nak patah pen tu aku tekan-tekankan. Pak guard yang duduk kat situ memang nampak lah akan proses penukaran aku nak jadi transformers tu. eh jadi hulk Hogan pun dah cukup kot.

Serious! Aku memang marah giler masa tu.

Lepas tu, aku balik ke kereta, pak guard yang biasa sambut aku pagi-pagi tu datang dan cuba nak pujuk aku balik dengan ayat lagi lembut. Dia cakap takpe, nanti dia akan call orang tertentu dekat pejabat nak bagitahu pasal aku. Aku tak pandang dia, aku tutup pintu kereta, start enjin, terus tekan minyak dan blah.

Memang orang buta je takkan nampak aku tengah angin masa tu. haha!

Aku pun taktahu kenapa aku boleh ekspreskan diri aku yang sedang marah lately. LOL. Biasa bila aku marah aku pendam aku keluar air mata je. Hoho.

Air mata kan senjata wanita. Eceh!

Episode seterusnya.

Lepas je habis kelas dan aku make sure aku dah hafal dialog-dialog tertentu bila nak berhadapan dengan pihak atasan, maka aku amik keputusan nak pay them a visit. Poyo!

Mula-mula jumpa sorang pegawai ni.

Dia pun start explain kat aku kenapa aku kena tahan and so on. Lepas tu dia serahkan aku pada lagi sorang pegawai atasan. Dan pegawai kedua ni pun sama cuba nak be rational dengan aku, dia explain salah aku dan everything.

Okey, aku admit kesalahan aku sebab aku tak update kepada orang tertentu pasal sticker tu bila aku dah bertukar kereta. They apply ‘one car, one sticker’ rule. And for some reason, I didn’t obey that rules. For about three months already. Hoho!

Because, I didn’t know that. Haha! Aku tahu tu pun bilamana masa aku kelam kabut nak masuk kelas dengan muka berasap secara imaginasi tu, aku jumpa dengan sorang kawan dan dia bagitahu aku. Kalau tak, serius aku tak perasan. Sebab apa? Sebab, dah 3 bulan aku buat macam tu dan of course aku hari-hari lalu dekat pos pak guard tu, apasal baru harini nak perasan?

Aku persoalkan benda sama kat dia, tapi dia cakap tu nasib la. Kita buat spot check, awak kena. Yelah, aku malas dah nak argue. I admit my fault, but then sempat lagi aku buat aduan pasal pak guard yang bajet macho datang koyak sticker aku tak bagitahu tu. huhi.

Macam jahat, tapi aku memang tak puas hati.

Even pegawai atasan dia ni pun pandai nak pujuk aku or at least pandai nak slow talk, bukan pakat rampas je apa kau nak. Sebab bila aku start buat complain tu, muka aku yang okay tadi start nak bertukar lagi jadi hulk Hogan, tapi maybe pegawai kedua tu perasan dan dia mula nak tukar subjek dan start tanya aku mengajar subjek apa. Bilik kat mana. Sebab dia tengah belajar subjek yang aku ajar tu ha.

Aku memang dah start tersenyum balik, tapi aku tolak cara baik sebab aku bukan pandai mengajar pun dan aku tahu dia gurau-gurau je tapi aku suruh gak cari yang lain sebab takut kalau dia serius, naya aku. Huahua!

Ada satu lagi ayat yang aku simpan, tapi aku tak berkesempatan nak cakap sebab dia kata orang bawahan a.k.a pak guard tu semua bukan dari tempat kerja aku, diorang pun dibekalkan oleh syarikat tertentu. Tu aku tahu, sebab tu sekarang dah takde pak guard muda yang sebok bagi salam dan tanya dah nak balik ke belum ke apa ke dan digantikan dengan pak guard yang biasa sambut aku pagi-pagi dengan senyuman tu.

Oh ya, ayat yang aku nak cakap tu lebih kurang berbunyi begini, memang diorang pengawal keselamatan, apa-apa hal berkait dengan keselamatan, diorang yang jaga. So, at least we have to be grateful to them sebab diorang seolah-olah polis di kampus. Tapi yang aku nak cakap nya adalah, kalau dekat luar tu ha, awak kena tahan dengan polis ke JPJ ke tapi diorang layan awak macam awak layan saya tadi, awak ada rasa nak marah tak? Rasa nak buat aduan tak? Rasa tak puas hati tak? Tapi, kalau awak takde perasaan tu semua, takpe lah. Mungkin awak belum kena atau awak hati batu.

Amacam, emosi tak ayat aku? Hahaha!






Dah dua kali ada problem dengan pak guard sampai Si Ella cakap aku takde ong dengan pak guard. Haha! I guess so. 







No comments: