Pengikut

Cari Makan Sikit

Friday, August 17, 2012

Ralat #66 Empat Belas Ogos

Ini cerita semalam pada hari Selasa hari yang aku definisikan sebagai hari paling sibuk dalam waktu seminggu jumlah hari pekerjaan. Kejadian yang tidak diingini atau diimpikan oleh seorang yang bernama aku telah berlaku secara berturut-turut pada hari ni.

Okay, meh kita senaraikan satu persatu. Eceh.



Cerita 1.

Pagi yang gelap, kini sudah terang. Aku pun keluar rumah dengan perasaan perasan paling comel yang tinggal dalam blok tersebut dengan bertemankan Encik Johnny menuju ke lubuk emas bak kata Cik Hana yakni hosmet aku. Nak masuk ke tempat kerja pun jalan berliku-liku [eksen je] dan mesti melalui satu jalan yang panjang dengan kelihatan rumah-rumah banglo 3 tingkat yang dijadikan asrama kanak-kanak riang juga dengan pemandangan tasik yang sangat bagus untuk kaki pancing bak kata Si Dua yang pernah datang melawat. Okay, melalut dah.

Nak dijadikan cerita , oleh sebab jalan yang aku lalui itu lurus dari awal simpang sampai ke pintu masuk, maka banyak bumper disediakan. Oh terima kasih sebab suka buat aku tekan brek berkali-kali. So, masa tu aku follow kereta kebal saga di depan dan melalui kawasan banglo 3 tingkat iteww. Tiba-tiba je ada sorang amoi ni keluar naik motosikal berenjinkan elektrik yang slow tahap gaban sakit kanser peringkat akhir. Ke’slow’an motosikal ni mengalahkan basikal. Hish.

Masa tu dekat bumper, so memang la aku akan brek, tapi takkan la nak brek lama sangat kan. Tiba-tiba amoi ni main masuk je duk depan aku pastu taknak duk tepi pulak tu. Kalau dia nak masuk line orang lepas tu tekan minyak kaw-kaw punya, boleh la aku salute sebab tak menyusahkan orang ramai. Ini tidak, main masuk je. Hempuk jugak karang budak ni. Haish. Aku dah lah tekan minyak lepas bumper. Maka, nak tak nak sekali dengan tekan hon la jawabnya sambil potong dia sambil jeling manja.

Ewah kau! Haha. Bajet berkuasa sebab dah jadi cikgu kan.

Tapi memang aku geram sebab katakan la aku tak dapat elak dia dan tersentuh sikit je dan dia jatuh, maka salahnya akan jatuh pada aku, aite? Sebab kereta lawan motosikal slow tahap gaban sakit kanser tu mesti la kereta yang menang. Hoho!

Kejadian tersebut membuatkan aku tiba-tiba je naik marah seawal jam 9 pagi. Haihs.



Cerita 2.

Masa aku dalam kelas tu, tiba-tiba kawan aku datang katanya Encik Boss tinggal pesan suh aku jumpa beliau lepas habis kelas. Dalam kepala dah start fikir lain dah sebab kejadian pertama zaman mula-mula masuk kerja tu. Sila check previous entries. Eceh.

Tapi aku macam boleh bajet benda lain sebab semalam memang Ms. Ella ada bagitau dia cuti so nak suruh aku ganti kelas dia tetapi memandangkan aku perasan sibuk pada hari Selasa, aku cakap terang-terang la aku ni sibuk. Ceh. Haha.

Satu lagi sebab yang nak dijadikan cerita, telefon aku yang menggunakan nombor rasmi telah selamat tertinggal dalam Si Turquoise pada minggu lepas sewaktu aku balik bercuti dan aku gagal mendapatkan balik telefon tersebut sebelum aku bertolak pulang ke pangkal jalan ni. Maka tuan punya Si Turquoise akan sentiasa update kat aku mana-mana sms yang masuk dan call yang datang.

Tapi hari tu tuan punya Si Turquoise tu bangun lambat, haiya! Dush dush dush kat tuan punya Si Turquoise sebab lambat update. Tiba –tiba je masuk sms dari Encik Boss dengan maksud tersirat nak suruh aku ganti kelas Ms. Ella yang sebenarnya dah dihantar lewat malam semalam [baca; kelmarin].

Jadi dengan sendirinya aku telah lambat dapat maklumat!! Ohoi.

Lepas habis kelas, terus berjalan lenggang kangkung Mak Limah pulang ke pangkal jalan menuju ke bilik Encik Boss.

Dan-dan masuk je terus dia buka mukadimah dan sembur aku pom pang pom pang.

*terkejut*

Cara aku, bila kena marah or berleter or kena bebel, aku biar je orang tu habis marah even sampai 22 menit pun, aku tunggu sampai dia habis keluar semua karangan-karangan yang dicipta dari awal sampai akhir. Lepas tu aku said sorry and explain from my point of views.

Dan persefahaman pun akan dicapai. Ceh!

Sebenarnya technical problem sebab tuan punya Si Turquoise lambat inform aku dan menurut Encik Boss jugak dia dah suruh Ms. Ella tu sms aku suruh call dia dan cakap Ms. Ella call aku banyak kali tak dapat.

Okay, kat situ aku start nak naik angin.

Aku memang ada second hp number yang mana Ms. Ella memang punya seawal aku kenal dia dari 1st aku masuk kerja dan seingat aku memang takde mana-mana nombor yang masuk dalam second hp ni dan takde miscall takde sms pun dari lewat malam semalam. So, aku memang pergi kerja unaware of what might happen later. Pergh!

Nak jadi cerita kan, time tu jugak la kredit second hp ni nak expired. Huhi. Maka terpaksa mohon bantuan Si Dua untuk menambah nilai secara atas talian. Terima kasih, jasa mu ku kenang. Hoho!

First thing aku buat adalah sms Ms.Ella.

Sebab aku hairan kenapa aku yang patut feel burden pasal benda alah ni. Kesian jugak kat Ms. Ella sebab dia tengah sakit tapi aku kacau jugak. Masa tu aku memang tak tahu nak citer kat sape weh. Perasaan bercampur baur sebab aku rasa aku tak buat salah but then kenapa aku yang macam pikul sorang diri. Huhu. Lepas tu Ms.Ella pun bagi la explanation itu ini begitu begini.

Makanya, boleh disimpulkan masalah ni hanyalah misunderstanding. Semua orang ada hujah masing-masing dan semua orang ada salah masing-masing. Berani atau tidak untuk admit je.

Well, aku salah sebab tak inform terlebih awal my second hp number to the office dengan sangkaan Cuma 2 minggu sebelum raya untuk aku dapatkan balik that hp, so supposedly no problem but then tiba-tiba dapat masalah macam ni. Tsk tsk. Salah orang lain malas aku nak listkan kat sini.

Okay habis cerita 2.



Cerita 3.

Petang tu sebab angin kus – kus datang, aku habiskan kelas awal sikit. Haha! Lepas tu ada masa terluang lepas office hour aku pergi kedai jual baju kurung untuk menyambung Misi Mencari Baju Kurung sebab baju Si Enam belum kedapatan lagi.

Ada 3 je kedai kat situ, bukan macam kedai sangat macam gerai je kot! Huhi.

Kedai 1 tempat aku berkenan baju raya corak harimau masam tapi harga RM2++ macam nak mati bila dengar so aku terpaksa skip.

Kedai 2 pulak macam kedai takde orang nak masuk sangat sebab kedainya in between so sangat sesak dengan baju-baju dan tudung-tudung bergantungan dan macam terperuk duduk tengah-tengah orang.

Kedai 3 adalah kedai tempat aku beli baju serba oreng lengkap dengan kerawang dan manik-manik dah macam rope baju orang nak bertunang. Haiya! Tapi sebab bajet hanya cukup untuk baju itu, maka aku beli jugak la. Raya ni berlebihan sikit la aku daripada orang ramai. Wah giteww. Perasan aja keje nye. Huhi!

Singgah kedai 1, ada baju aku berkenan tapi tak dapat diskaun banyak. 5 hengget je?

Fikir punya fikir, aku singgah kedai 2.

Banyak sangat baju warna oreng! Tapi semua handmade, so saiz semua adalah pelbagai. Kejap besar kat sini, kejap kecik kat situ, kejap kembang sangat, kejap labuh sangat. Haihs. Tapi harga memang cun untuk Si Enam. Haha!

*gelakjahat*

Sebab nak beli baju untuk Si Enam biar boleh dipakai di sekolah, so tak boleh beli baju melawa sangat macam orang nak bertunang. Eh eh. Lagipun last year dah beli baju maha cantik buat budak sekolah, alih-alih almari jugak tempat ia bertandang sebab tak boleh selalu pakai. Kan rugi tu. Dah lah kadar pembesaran semakin cepat je aku tengok. Haihs.

Seterusnya aku pergi jenguk kedai 3 sebab hari tu memang dah janji nak beli kat situ, siap dah chop lagi baju mana dan harga berapa dan aku memang cakap aku nak datang balik after 2 or 3 days lepas aku beli baju serba oreng lengkap dengan kerawang dan manik-manik dah macam rope baju orang nak bertunang tu.

Masuk je kedai ada 2 assistant kedai. Sorang yang beria nak aku beli baju baju serba oreng lengkap dengan kerawang dan manik-manik dah macam rope baju orang nak bertunang haritu tengah makan di sebalik rak-rak baju tu yang sorang lagi tengah kemas-kemas barang. Oleh sebab aku rasa yang tengah makan tu sangat beria nak aku beli baju serba oreng lengkap dengan kerawang dan manik-manik dah macam rope baju orang nak bertunang itu hari, aku bajet dia ingat la muka aku wei! Tapi dia buat dunno je. Sangat rendah tahap PR mu. Hnssss!

Yang lagi sorang pulak tiba-tiba approach aku dengan katanya, ‘mengandung ke?’

Aku buat tak dengar sebab ingat dia cakap dengan customer lain.

Bila aku toleh, ‘apa?’

‘mengandung ke?’ dia tanya lagi.

Aku terus buat muka. Pandang perut.

‘TAK LAH!!’

Muka dah kelat dah masa tu. Tapi malas nak bingkas berlari pulang menangis kat tiang. Aku buat-buat jugak Tanya baju yang aku berkenan haritu samada dapat diskaun ke tak. Memang takde diskaun. Ceh! Dah lah dua-dua takde PR diskaun pun tak kasi.

Hangin je aku.

Terus aku blah!

Yang aku tak suka tu sebab diorang tak boleh ingat muka aku? Pelik je.

Aku kan pernah je kerja jual kain ni ha.

So aku macam tak faham kenapa kau orang tak boleh ingat muka customer yang mana yang datang situ bukannya ramai sangat pun sebab tak ramai Melayu duduk area situ dan aku baru je datang hari Ahad lepas aku datang kali kedua hari Selasa, takkan seburuk itu ingatan kau orang takkan serendah itu kapasiti memori kau orang. Pergh!

*marah*

Padahal marah bab mengandung tu kot.

Haha!

Of course la marah. Bujang beb! Single lagi. Choi la [ikut cakap Ms.Ella]

Aku datang yang first time aritu siap sarung lagi baju serba oreng lengkap dengan kerawang dan manik-manik dah macam rope baju orang nak bertunang tu masa sesi mencuba baju tu dan aku sarung sekali dengan baju yang aku tengah pakai. Kalau aku mengandung, sah-sah la tak muat. Adoiyai.

*mukaketat*

Dah lah hari tak berapa nak bagus, nasib baik student tak buat hal, ingatkan penutup hari aku best la jugak, dapat diskaun ke apa ke. Ni kena terjah pulak. [nak cakap kena hina kan jahat sangat, bulan Ramadhan ni] huhi!

Lepas tu aku pergi kedai 1 lagi sekali sebab aku memang berkenan baju tu, Cuma mahal sikit je compare to kedai 2. Datang la assistant no.2 jugak dengan earphone and pita pengukur badan [betul ke ni nama rasmi nya] tu sangkut kat leher. Yang no.1 dah layan aku masa awal-awal aku datang tadi dan aku dah dapat nego harga kurang 5 hengget. Huhu!

So nak pastikan baju tu muat dengan Si Enam, aku suruh lah assistant no.2 ni ukur baju ni. Ukur bahagian bahu dengan lengan sama seperti yang dibuat oleh orang kat kedai 2.

‘akak nak ukur?’

‘haah’

‘okay. Akak nak ukur camana?’

‘Ukur ni nak tahu dada dengan bahu berapa’ sambil tunjuk kat baju tu.

‘ukur? Macam ni kak? Kat badan saya ke?’

‘eh? Ukur pakai tali tape la’

‘oh. Okay, kejap saya panggil tauke’

Ape ke?

Adoiyai.

Penat weh bercakap dengan orang macam ni. Tali tape tu bukan main melilit kat leher, apa, ingat fesyen ke? [aku dah lah mood tak elok. Mood orang dituduh mengandung katakan] huahua!

Terus aku blah!

Dan pergi beli kat kedai 2. Dapat jugak kurang 10 hengget. Harga pun memang dah rendah 10 hengget daripada baju kat kedai 1 yang orangnya tak reti nak jual baju dan murah 20 hengget daripada kedai 3 yang orangnya takde manners.

Lepas aku keluar dari kedai 2, pekerja kedai 3 yang beria nak aku beli baju baju serba oreng lengkap dengan kerawang dan manik-manik dah macam rope baju orang nak bertunang itu hari tengok je aku. Aku pun kasi jelingan manja sikit sambil berlalu pergi. Ewah! Sama jugak dengan pekerja kedai 1 tu.

Malas nak sedekah senyuman kat korang. Bwwek!!

Sekian karangan Hari Ralat saya.

Dan oh ya, baju aku haritu, aku pakai slack coklat dengan blouse lengan pendek yang ada getah kat dada dan cardigan. Maybe sebab getah kat baju aku tu dan lepas tu aku kancing dengan cardigan membuatkan baju tu jadi kembang Nampak perut yang dah sedia ada buncit jadi macam orang mengandung. Huhu. Serius, sakit hati dengan orang tu. Ah, malas nak explain lebih-lebih. Huahua. Makan hati.

Took me 2 days to write this story. Fuh!

contoh baju aku pakai aritu macam ni je tapi dalam tu blouse kembang bukan t-shirt. Pui! punya tak puas hati siap tunjuk contoh gambar. haha!






Apa-apa pun selamat hari raya aidilfitri. 

Mintak maaf mintak ampun andai ada terkasar bahasa tersalah budi bicara sepanjang aku membuat cerita di sini dari dulu sehingga sekarang. 

Hati-hati di jalan raya ya! ^^ 







No comments: