Pengikut

Cari Makan Sikit

Monday, July 9, 2012

Edisi Kerja #14 - Luahan Hati Seorang Yang Bernama Aku

Hari Isnin sama dengan Hari Layan Blues. Agreed?

Eceh. Kerja nak menghasut orang je. Tak baik betul. Ehem ehem. Ku pinang kau dengan bismillah. Heh. Silap topic pulak. Ku buka entri ini dengan bismillahirrahmanirrahim.

Aku nak cerita pasal bebudak aku ni. Ecece. Dah ada bebudak sendiri nampak gayanya Mak Jemah ni.

Aku ada 9 kumpulan kelas yang masing-masing ada perangai tersendiri, nasib la diorang sebab dapat aku yang mana juga punya perangai tersendiri.

*buatmukaketat*

Dah lebih sebulan habiskan masa mengkaji sifat, perangai dan tindak balas mereka terhadap tingkah laku aku, aku rasa sekarang quite confident to handle those type of groups that have really little respect towards me. I’m not really sure why this is happening to me, but as far as I concern there are lots of lots senior lecturer are also facing this problem. Therefore, I considered this problem is universal. Haha! Senang je conclude sendirian berhad.

So last week, after holding my temper for quite a long time, I kinda lost it for few moments. Memang habis satu kelas kena sembur dan aku pun macam hilang mood dah nak buat tunjuk ajar, but the thing is, aku ni jenis baran je kot or jenis cepat kesian or jenis cepat cool down, u chose sendiri lah. Heh. 10 minit kemudian terus rasa menyesal, tapi bebudak ni memang tak makan nasihat weh!

Kena buat muka super duper ketat kot agaknya baru diorang faham tak?

Aku pernah je cuba tunjuk ajar laju-laju, jawapan korang cari sendiri. Tapi again, kesian kat those group of students yang memang nak belajar and kurang sikit pandai and keep asking question just to be sure. I like this type of students actually even I’m not one of them – not even close back in my student life years ago. Hihi. No wonder my previous teacher also only can pay attention to those whose paid attention towards him first. I cannot argue this part. Tee hee.

Aku pernah jugak cuba skip a few questions again sama dengan cara di atas, tapi memang tak makan saman la bebudak ni wa cakap lu. Haihs.

Aku pernah jugak buat silent treatment.

Aku pernah buat ‘stop and stare’ action. Actually this one is kind of my favourite. Haha! With my so called big eyes along with eyeliner to make my eyes more scarier [eh, scarier ke?] atau lebih tajam menikam menusuk kalbu, aku renung-renung bebudak ni dalam-dalam. Kadang-kadang took at least half of minute to make them actually realised that I was staring at them. Sakit hati tak? Haha! I guess my eye’s power is not that great as before. Sigh again.

Aku jugak pernah called out names by names and asked them to show the solution. After a while, they actually tried to do the questions before the class, but still only a few of them and answered only a few questions. Haihs.

Aku jugak suka pergi round satu kelas, so aku akan pergi tanya soalan setiap seorang, sebab kadang-kadang dengan muka tak bersalah diorang akan cakap, saya lupa la nak bawak kertas soalan. Amik kau. Dah tak berkesan cara di atas tu. Nak taknak mak jugak kena ajar satu per satu step by step one by one.

Aku pernah jugak cuba nak bersabar and just continue with my things, tapi hati lama-lama jadi sakit la sebab it was very obvious that they are not focusing even just for a bit in my class. Even if I did some careless mistakes, they never noticed. Why? Because they are not even listening to every word I said and not copying the correct answer. They just keep talking and talking and talking as if they’re in the middle of discussion of a million dollars project. Haihs.

Lepas tu, mak pun mula lah naik hangin nyah oi.

Segala cara dah mak guna, engkau engkau dan engkau memang tak dengar cakap, terima la – Kuasa Blabbering My Broken English! Hahaha~

Senyap la dalam 20 minit, lepas tu back to normal. Ceh!

Aku ada jugak cuba nak bercakap-cakap dengan diorang. Sometimes I used test and exam as subjects, and also related to school subject. Diorang akan respon sebab diorang memang suka bercakap, but then they wont stop. Haiya! Ada jugak bebudak yang even aku chit chat about benda-benda ringan macam ni, diorang terus keep quite. Diam membatu.

*terasamacamcakapdenganmejadankerusi*

Tapi bila aku start mengajar balik, diorang mula la pom pang pom pang – continuing in their so-called million dollars project discussion. Kalau aku boleh cancel kelas, memang aku dah lama dah buat. Haha!

Ades. Niat kena betulkan lagi ni. Huhu. Suimase`!

Tadi punya bebudak pun aku tak berapa berkenan sangat. Hihi. [bajet diorang berkenan sangat la kat kau nyah oi]. Tapi aku cuba come clean dengan diorang. Aku mula bukak cerita aku zaman belajar dulu-dulu.

*syhhh*

Aku cakap, nak pergi kelas korang kena pandai plan kamu punya attendance. Let say, kamu tak boleh skip 3 classes, so kamu pergi dulu semua kelas yang kamu rasa selagi boleh. Kalau kamu memang kaki pemalas, wassalamualaikum lah. Sampai bila-bila kamu takkan dapat moving forward selagi tak berubah. Thats another case, okay? Apa aku nak cerita ni berdasarkan perkiraan aku dan kawan-kawan yang bajet pandai dulu kala. Haha! So let say kau pergi semua kelas, then hujung-hujung tahun kau mula malas, so there you can skip one class. Betul tak? Or let say tiba-tiba balik kampung, tiket nak datang balik dah habis, maka kau terpaksa skip the class even dalam hati memang happy gila but still you have to consider the attendance part. Atau kamu sakit ke, takde MC dan nak absent, maka absent lah! Haha. Betul tak? Consider planning on your emergency leave or annual leave la.

Ceh! Dah kerja baru tahu nak guna that term.

Tapi lagi bagus kalau tak skip any of the class because you might have missed one little tiny point to understand the whole subject. Who knows right?

During my time of studies, my lecturer love to have an ad-hoc quiz whenever he sees the attendance is half empty, where your quiz’s marks happens to be your carry mark. Haha.

Lecturer saya super pandai.

*clap clap*.

Therefore, memang tak ramai kawan-kawan yang skip his classes except for those yang memang susah nak bangun pagi. Again, that is your attitude problem. Must change it by yourself, others cannot help you.

Aku cakap jugak, aku dulu student jugak. So aku tahu muka-muka menipu. Muka-muka tak buat kerja sekolah. Muka-muka cuak nak jawab kuiz. Muka-muka konon discuss pasal subjek kat depan padahal pen kat tangan tengah sibuk menulis surat cinta, buat lukisan entah apa-apa atau discuss about another subjek.

They actually laugh when I shared that part.

Aku dulu pun bukan nerd student sangat, so I know a little bit la. Aku bukan kaki study sangat. Aku pun ada copy and paste few solutions. Eleh, korang tak pernah ke?

*stopandstare*

So, aku cakap kalau diorang nak eksyen depan aku please buat dengan sangat bijak. Haha! And then aku cakap lagi, taknak focus dalam kelas takpe. Taknak buat soalan taknak jawab even taknak salin jawapan betul, pun takpe. As long as lepas ni after test or final exam, jangan nak salahkan aku. Jangan nak komplen aku itu ini begitu begini sebab I’ve done my part. Aku dah sehabis boleh beri tunjuk ajar, kamu yang taknak dengar, taknak focus dan aku jugak dah habis dah belajar. Apa yang kamu buat will affected you, your result and your pointer but not mine. Right? My salary wont be affected [konon lah! Haha]. Now everything is on you, understand?

Okay, thats all for today, thank you class!

*grinlikejoker*

No comments: