Pengikut

Cari Makan Sikit

Friday, June 8, 2012

Edisi Kerja #12 - Minggu Pertama!

Hello!

Long time no see. hehe! tak menyempat la nak buat story baru. please be patient and I'll share excellent stories with you guys, but for now I would like to post a little update about me myself and my work. 

Almaklum la, baru start kerja kan.

Hari pertama masuk memang sangat nervous, nak cari tempat pun tak tahu sampai hujung dunia baru ingat-ingat lupa tempat dating temuduga itu hari. Dah jumpa dengan in charge person tu kena pulak isi borang bagai, borang medical checkup la, borang insurans la, borang ID card la, borang car sticker la, macam-macam ada. Semua dah compile sekali. Actually they were not expecting me because I said I’ll be there by Friday but then I came on Tuesday. Hehe! Semangat nak kerja agaknya. Tambah pulak kalau duduk je kat rumah sewa tu alone by Friday boleh mati kebosanan agaknya. Ceh! lagipun gaji kena potong maa! rugi rugi.

*buatmukatamak*

So first day takde la berat sangat, you just need to meet few people la, important person like Big Boss, Boss and Manager or something like that and thankfully all my colleagues are such a helpful members la. Even I was left one day behind them but they still get along very well with me, so I feel welcomed. Eceh!

Cuma nak highlight kat sini was the meeting with the Big Boss where I messed up things a lot, by a lot I mean really a lot la. I shouldn’t do stupid mistakes like that for the first day you know. My bad, and I have to live with it everyday. Huhu. No need to share it here I just right it down so that I can remember all this stuff when I review this page later. Omai omai. I really hope I wouldn’t do stupid things like that, ever again. Fuh! Kuss semangat jugak la. I never want to start my whole new life on the wrong foot with the Big Boss. Hopefully he will forget that but some seniors said he will never forget the first impression. Haha! Will have to be more careful after this.

Selepas habis satu hari yang tak berapa menyenangkan, I went back home. Masuk je rumah hati terus rasa macam dah tertinggal dalam kereta Si Ayah yang dah lama sampai kat kampung. Haha! Boleh ke macam tu? Sebak wei, nangis sedu sedan aku sorang-sorang menangisi nasib yang menimpa diri ini. Ewah! Hahaha. Dah la rasa buat BIG mistake kat office and then balik rumah takde sape nak dengar cerita aku yang memang kaki mengadu ni. Sob sob sob.

Nak sms Si Ayah, tapi malu. Haha! Takkan terus nak cakap, “I miss you la dear my dad, please come back here and don’t forget to bring mom also because I am really missing having you guys around my house like yesterday morning” hahaha! Instead, I texted him and asked about my mistakes earlier with my boss. Clever kan I? Even I pun rasa Si Ayah knows about my feeling because he’s also clever. Haha! He understands her daughter very well la, not to mention Si Emak where already asked me not to cry when I send them back to hometown! Malu seh. Dah suku abad but still such a cry baby.

*buatmukataktahumalu*

And then my sister who was still at home started to reply my text, that’s also fine because I really didn’t have any entertainment except for my radio cabuk tu. Huhu! Text and text until no important stuff to bring up. I also got a feeling that my sister will understand me and I just said I was homesick! Hahaha. Then of course first thing first she would laugh at me and said that I already brought my parent’s pictures so no need to be such a cry baby la! Hahaha. Sila malu sekarang. But to be frank, I’m known as anakmanja in my family. There goes my dirty little secret.

*again,buatmukataktahumalu*

So that’s all about my first day story. Then I went to sleep earlier that night not even 11 pm but already passed out. Haha! Very tiring and exhausting.

The next day I went out earlier just to smile at my small little mirror and say things like Ganbatte ne! Chaiyok! All iz well! You can do it! stuffs. And not to forget always look at my parents photos as if they sort of give me some more positive energy to go through another day and hopefully better one. Last but not least my sweet grandma told me to read this before leave our house and before go to sleep.

“Bismillahitawakkaltualallah. Lauhaulawalakuwwataillabillahilaliyilazim”

And thankfully my second day was going smoothly.

*smile*

Get to know few more colleagues which were very helpful and supportive. I like the working environment here, it was very friendly and warm. Tak rasa pelik even though I was the minority here. Huhu! Still trying to adapt and hopefully I was able to be more confident after this.

Third day also going very well, I got my timetable and suddenly feel nervous and shivered already! Haha. Mengada je lebih. I must spend my 1st weekend here very efficiently. Need to study this and that. Need to review here and there. And last but not least need to practice a little bit for my mock teaching next week! Phew~

Please pray for me guys. Pray for me not to get picked on by the Big Boss again. Hahaha! I actually did tell that to my sweet grandma a day before I departed here, ‘please pray for me so that I would not get another bad boss like Si Cekgu’. Hahaha! Trauma kot.

Today was very tiring also because I have this one colleague that was also as worried as me for next week - we have to start to teach, then he became a sort of annoying person. eh tiba-tiba TERkutuk kawan sendiri. haha! sorry, but I did feel that way today. penat tu nak ke sana ke mari together tapi dia tinggalkan aku kat tengah-tengah jalan, tambahan pulak aku pun tak familiar lagi with the blocks and places, sesat la aku! dah sesat, penat-penat cari tempat, dia pulak asyik call je to confirm tempat dengan aku. aku sikit lagi nak naik hantu. hahaha! sebab bila time aku pulak call dia, selamba je dia angkat, cakap laju-laju sampai aku nak confirmkan tempat pun tak dapat and then hang up! aku memang dah start membebel-bebel dah dengan Encik Johnny tu.

angin dah datang! jaga-jaga. haha.

dan-dan pulak file holder yang aku bawak ke hulu ke hilir tu nak rosak kan. tercabut semua dah jadi separacacat. lagi la tambah tahap kehantuan aku. tapi nasib baik boleh control lagi.

dalam lab tu jugak aku duk baca Alam Nasyrah banyak-banyak kali sampai hati tenang. mengantuk pun tak berani singgah kat mata aku even perut lapar dan waktu dah nak masuk lunch hour.

dah la pergi sit in classes that I don't even have to teach, dia punya kelas, aku pun kena join. baik tak hati aku? haha! sempat lagi. nasib baik ada jugak gunanya aku tunggu so that I can meet the senior and ask him about my stuffs. phew!

lepas lunch break, aku nak sit in another few classes dan kebetulan my new colleague tu akan ajar satu kelas so I followed him with another colleague. even it is far away from my topics, but still nak tengok. saja bagi kawan tu tambah nervous. hihi! tapi tak sempat nak tengok, aku pergi join another colleague yang tengah mengajar dekat blok lagi satu. tapi dekat situ, aku dibawa berjalan-jalan dan beramah mesra dengan staf lain jadi aku rasa aku dah bazir masa banyak dah kat situ. huhu!

bila bosan sangat tunggu kelas kawan tu habis, aku pergi kutip barang yang Si Ayah poskan.  I left my medical checkup forms at home. hehe!

lepas tu kena berjalan melepasi hampir 6 blok untuk sampai ke office aku [ceh! bajet macam ada real office kan] di mana setiap satu blok tu kalau kalian berjalan ulang alik pun dah mengah, tapi aku terpaksa la jugak berjalan dengan high heels yang dah tercabut tapak tu. penat gila! kaki pun dah start merah-merah sebab tersepit lama sangat. haha! kaki pun jenis manja jugak.

dah sampai office, aku nampak Big Boss was there.

aish! nervous pulak tetiba. dengan barang banyak kat tangan.

sebenarnya, aku naik balik ke office pun sebab tertinggal air. relevan tak alasan aku? tambah pulak aku saja macam nak tunjuk muka kat orang-orang dalam office sebab aku takut diorang ingat aku dah balik awal lagi. hehe!

*buatmukaskema*

masa nak keluar tu, aku tengok-tengok jugak Big Boss tu sebab taknak la nak turun bawah tu kena naik lif sekali dengan dia. wah! sampai macam tu sekali kesan Trauma First Day aku. tsk tsk.

tapi nak jadikan cerita, masa aku keluar tu la dengan barang yang banyak [file, botol air dan kotak laptop] Big Boss menegur aku. eh, ke aku yang tegur dia, sebabnya dapat tips dari kawan-kawan sebelum ni where my Big Boss really like people to greet him whenever he sees you or likewise.

entah macamana, aku pun dah nervous aku layan je dia cakap sampai dia gelak-gelak, I mean gelak besar sampai staf kat situ pun perhatikan kitorang, aku pun rasa aku senyum sampai ke telinga la katakan. muka memang buat-buat happy. kot. then I excused myself.

tolak je pintu tu, a BIG phew came out from my mouth! hahaha.

hebat tak kesan my big boss tu towards his new staff?

masuk dalam lif then aku tetiba rasa nak emosional sebab dengan kepenatan seharian aku tapi oleh sebab dapat buat Big Boss aku gelak besar, aku rasa berbaloi. haha! bengong je rasa. mata bergenang sebab hati risau, kaki sakit, badan penat. penat pun aku nak feeling-feeling jugak. memang anakmanja betul lah!

dah keluar lif, jumpa pulak Ketua. tapi aku rasa dia tak perasan mata aku berair kot! hehe.

So there goes my first week story here.

I know it is such a boring story to read but I think I must put this in the blog so that I would never forget my first week here even if I don’t put it here I don't think that I will forget the First Day Meeting. Tsk tsk.

Bye bye for now sambil buat muka comel macam budakkiut bawah ni. Taaaa!







Have to practice to speak and type in English. Ceh! Even band muet bagus, but still I admit I have very poor vocabulary. Huhu.

No comments: