Pengikut

Cari Makan Sikit

Tuesday, April 3, 2012

Edisi Kerja #10 - Second Job Interview

hari tu kawan aku duk mencari-cari Mukabuku aku, tapi tak jumpa oleh sebab aku memang dah separate kan Mukabuku official dan Mukabuku private. wah! bajet macam retis kan. haha! cuma dia kata dia ingat belog aku ni je. dan nak dijadikan cerita kami berjaya dihubungkan melalu Mukabuku. lepas dah habis sesi 'kau apecer', aku suruh dia like belog aku di Mukabuku. haha! dan dan je.

elok je dia bagi komen, 'wei, apasal kau punya belog dah macam Islamik sikit? haha!'

aku jawab, 'biasa lah, menuju ke alam barzakh!'

hehe. kidding!

aku jawab sebab aku malas dah nak update, takde bahan nak dikarangkan dalam belog bilamana kontrak dengan Si Cekgu dah lama putus, bukan habis tau, tapi putus. nanti aku cerita dalam entri lain ye.

sekarang aku nak cerita pasal temuduga kerja yang kedua.

seperti yang kalian maklum, atau pun tak - aku sekarang berstatus penganggur dan sangat aktif mencari kerja yang halal dan bergaji besar!

*buatmukajujur*

aku dapat tawaran kerja jadi pensyarah yang aku idam-idamkan tu, seperti dalam entri lepas. malangnya aku terpaksa menolak oleh sebab gaji [hehe], perkembangan karier pada masa depan dan mungkin surrounding. eceh! padahal alasan pertama tu dah cukup kukuh untuk aku tak payah cari alasan lain.

lagi satu sebab at the same time aku dapat another offer yang bayar lebih tinggi [sikit je] dan dalam masa sama aku dapat further study. wah!

*buatmukatamak*

tapi bukan senang nak buat keputusan beb!

rasa-rasanya dalam seminggu juga aku mengalami fasa-fasa orang yang lost, blur dan sampai satu masa cannot think straight. fuh! memang azab jugak dalam jiwa sebab kena buat pilihan, dan sudah pasti banyak talian hayat yang aku gunakan sepanjang melakukan proses pemilihan tersebut.

terima kasih kepada kaum famili dan rakan-rakan serta guru-guru sekalian. ewah!

eh, cerita asal nak bagitau pasal interview semalam lah!

okay pulang ke pangkal tajuk sekarang. ^^

aku sampai sejam lebih awal memandangkan destinasi yang dituju adalah sangat jauh dari daerah tempat tinggal saya! huhu. dah sampai kat sana pun, boleh sesat kat dalam area yang sama. punya la besar tempat tu dan aku ingat last aku pergi masa konvokesyen my favourite uncle back in 1997. wah!

dipendekkan cerita, aku diinterview oleh bakal boss aku.

banyak soalan pelik-pelik ditanya dalam masa yang sama dia dengan selamba mintak technician baiki dia punya air conditioner yang didakwanya sudah tidak sejuk. eh eh! aku pulak terkebil-kebil nak jawab soalan.

serius! aku mengaku sebelum nak pergi interview pun aku rasa macam tak fokus. aku tak tahu nak prepare apa, nak study apa, nak entertain dia macamana. senang cakap aku tak tahu goal apa aku nak achieved after habis interview.

yang aku tahu, aku nak jawatan tu dan aku nak sambung belajar. pergh!

nasib baik aku ada jugak baca serba sedikit pasal boss aku tu, siap buat background check lagi. haha! tapi soalan dia tanya banyak berkisarkan pengalaman belajar aku yang lepas yakni bersama Si Cekgu. dan sadly to say, kajian yang aku buat selama hampir 7 semester lepas tu dengan berbagai tohmahan dan makian yang aku dapat sebenarnya tidak meningkatkan kemajuan diri seorang aku. ceh! kalian paham tak? haha!

dia nak kajian yang more to science, know all the basics and fundamental studies. wah!

aku cakap aku tahu. eceh!

dia cakap lagi, are you ready for the challenge? you might get very stressful. are you willing to go pass your limits in order to achieve the goal? you even might to stay late at the lab just to finish the research.

dengan penuh berdebar-debar dan gugup gagap aku tu, aku jawab, I dont really know if I'm ready for the challenge but I'm willing to challenge myself to do something new.

lepas dah habis tanya itu ini begitu begini, check my past papers/journals and so on, dia bawak aku pergi jalan-jalan. haha! Jalan Jalan Tengok Makmal daaa. kenal-kenal dengan bakal rakan-rakan seperjuangan yang aku tengok kebanyakannya adalah berlainan jantina dan berlainan bangsa! dah lah sekilas pandang aku tengok lab tu macam dah terlebih kapasiti je. student dia duduk macam 4 orang share satu table.

*hati start rasa nak back off*

lepas ke hulu ke hilir tengok equipment semua, baru naik balik ke tempat interview dan baru dia cerita details pasal kajian yang aku akan buat, of course if I'm willing to take the challenge.

adoi.

kepala dah start pening, minda dah start stress, hati dah start berbelah bahagi tapi suara kecik itu cakap aku mampu dan aku boleh. insyaAllah.

tapi dia nak aku start in May/June sebab aku kena dapat surat pengesahan habis belajar baru boleh sambung yang lain dan nak dapat surat tu aku kena bayar hutang dan nak bayar hutang aku kena ada duit dan nak ada duit aku kena lah kerja. aiyark!

tapi dalam masa sebulan ni dia mintak aku siapkan research proposal dulu.

jadinya, semalam pening-pening lalat aku dah start singgah balik dah. tsk tsk.



semoga aku dipermudahkan dan diperkuatkan mental dan fizikal. amin.

No comments: