Pengikut

Cari Makan Sikit

Friday, December 23, 2011

Kisah #42 - Rumusan Kehidupan Bab Dua

eceh. tajuk takboleh blah. haha! sebab otak aku dah separa berfungsi kot sejak dua menjak ni. yelah, orang sibuk isi masa dengan pekerjaan yang boleh membawa keuntungan di akhir bulan, aku pulak sibur fikir nak tadah tangan dekat pihak berkaitan. hehe!

well, aku dah berhenti kerja awal bulan lepas. nak yahuu ke nak huhu?

entah. aku pun tak pasti. yang pasti aku rasa bebas 3 4 hari kemudian. lepas tu bapaklah punya bosan! haha. selalu masa sangat terisi dengan jahit menjahit, sembat menyembat, sembang bersembang, gosip bergosip. tapi tiba-tiba je terbongkang kat rumah sorang-sorang. macam loser tu ada la jugak sikit-sikit, tapi more to lonely. cewah!

nak dijadikan cerita lagi menarik la pulak kan, time tu jugak la Cik Ketua Rumah ajak kitorang berpindah rumah daripada rumah yang punya tangga di luar rumah kepada rumah yang punya tangga di dalam rumah. ada paham? haha! nak masuk kena bayar deposit sebulan gaji aku kat butik selepas ditolak oleh Lady Boss! mati kutu jadinya. takkan nak mogok sorang-sorang tanak pindah, pelik la pulak kan. so aku agreed aje sebab memang Cik Ketua Rumah yang beria cari rumah situ sana sini, beria pulak buat iklan untuk penyewa baru yang nak stay rumah sewa lama kami. bagus kan Cik Ketua Rumah kita. saya undi! haha. bilik yang aku dapat pulak memang super besar, rasa bergolek 7 kali belum habis. haha!

oleh sebab masa dah banyak terluang, aku memang plan nak siapkan tesis aku. tak siap lagi ke? haha! dah 98% dah nak habis proses nak betul-betul siap. bosan gila nak berurusan dengan birokrasi dan Si Cekgu. dah 24 hari aku menunggu nak dilayan oleh Si Cekgu. pandai lah dia kan. tsk tsk. aku malas nak kutuk dia lebih-lebih sebab dah banyak sangat yang aku kompelin, tapi hasilnya aku sendiri yang sakit hati. huhu!

lagipun, aku ditakdirkan untuk kembali menjadi orang bawahan Si Cekgu bermula tahun depan. harap-harap boleh turun jisim badan lagi. haha! sebab tu aku nak sangat siap tesis, supaya aku boleh fokus dengan kerja sahaja dan takde lagi alasan kepada Si Cekgu untuk mengugut aku itu ini begitu begini. ai dah fedap yu!

malam ni pulak aku nak pulang ke kampung nak sambut hari ulangtahun perpindahan dari rumah Si Atuk ke rumah Si Ayah. hehe! tak sabar nak balik. nak jumpa Orang Kampung walaupun yang selalu sangat aku jumpa bila balik kampung adalah bantal dan tilam busyuk. hehe! nanti mesti jenuh nak menjawab soalan orang kampung yang berbunyi begini, 'kau dah habis belajar ke belum?' 'lama lagi ke kau belajar?' 'eh, awak kerja kat mana sekarang?'

oh ya, soalan pasal jodoh memang tak sampai lagi kat aku. selamat! hehe.

bercerita pasal jodoh pulak kan, i guess aku dan bergerak solo secara rasmi la. eceh! dah enam belas kali kot solo dalam masa 3 tahun. haha! perasaan? none of your business. eh tak tak. ada lah sikit perasaan marahkecewakecikhatimalumarahgeramsakithatimarahdansedih tapi nak buat apa lagi kan? biar ia berlalu pergi. haha! yang aku terasa sebab usia dan kenangan je. yang lain tak kisah sangat. wah gitu! nampak sangat hati dah rosak kan.

so, apalagi cerita nak kena update? aku perasan malas ni. haha! mood nak menulis ada, bahan nak ditulis tu takde dah. aku tengah cari sumber baru yang boleh dipercayai tapi kena melalui tapisan dulu satu demi satu supaya tak marahkecewakecikhatimalumarahgeramsakithatimarahdansedih lagi. tunggu aku kerja balik dengan Si Cekgu pun banyak jugak bahan kot. hehe!

okay lah. selamat malam. dan Merry Christmas kepada yang menyambut and a Happy New Year.



ini budak comel dekat tempat kerja dulu. takde kaitan. hehe!



nak siap-siap fikir azam tahun lepas dah settle ke belum, nak update azam tahun ni pulak. :)

Saturday, December 17, 2011

Nota Kaki #10 - Lonely Nights

Since you’re gone
There is an empty space
Since you’re gone
The world is not the same

I go back to the places we’ve been
It feels like you’re still there
I live all those moments again
Wishing you were here

Since you’re gone
There is a lonely heart
Since you’re gone
Nothing is like it was

There are memories all over the place
Bringing it back all so clear
I remember all of those days
Wishing you were here

Since you’re gone
There is a heart that bleeds
Since you’re gone
I’m not the man I used to be

I follow you're steps in the snow
The traces disappear
We know what we’ve lost when it’s gone
I’m wishing you were here

All those lonely nights
I lied on my bed and cried
I still think of you
Yes I do

by Ebony Tears




entahlahawakbersedihatassiapa.tapiyangpastibukansebabsaya.darn!

Thursday, December 15, 2011

Mekah Al-Munawwarah

1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.

2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.

3. Tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.

4. Graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi=doa akan termakbul kerana di situ adalah tempat gema atau ruang dan masa serentak.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itu lah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.

9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.

10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.

11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.

12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma(lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

15. Selepas selesai semua itu baru lah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.

Wednesday, December 14, 2011

Muhasabah Diri

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = ” Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?

Murid 1 = ” Orang tua “

Murid 2 = ” Guru “

Murid 3 = ” Teman “

Murid 4 = ” Kaum kerabat “

Imam Ghazali = ” Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ” Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?”

Murid 1 = ” Negeri Cina “

Murid 2 = ” Bulan “

Murid 3 = ” Matahari “

Murid 4 = ” Bintang-bintang “

Iman Ghazali = ” Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun keadaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama”.

Iman Ghazali = ” Apa yang paling besar didunia ini ?”

Murid 1 = ” Gunung “

Murid 2 = ” Matahari “

Murid 3 = ” Bumi “

Imam Ghazali = ” Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.”

IMAM GHAZALI” Apa yang paling berat didunia? “

Murid 1 = ” Baja “

Murid 2 = ” Besi “

Murid 3 = ” Gajah “

Imam Ghazali = ” Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.”

Imam Ghazali = ” Apa yang paling ringan di dunia ini ?”

Murid 1 = ” Kapas”

Murid 2 = ” Angin “

Murid 3 = ” Debu “

Murid 4 = ” Daun-daun”

Imam Ghazali = ” Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat “

Imam Ghazali = ” Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? “

Murid- Murid dengan serentak menjawab = ” Pedang “

Imam Ghazali = ” Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri “

Tuesday, December 13, 2011

10 Jenis Lelaki Yang Patut Saya, eh Anda Tinggalkan

1. Lelaki yang sering mengucapkan kata sayang tetapi tidak mahu atau tidak bersedia untuk menjalinkan hubungan yang lebih serius walaupun anda sudah mengenalinya sudah bertahun-tahun. Ini bermakna bahawa anda bukan orang yang diinginkannya. Mungkin anda juga tiada di dalam kamus hidupnya.

2. Lelaki yang sentiasa menghubungi anda tanpa mengira waktu. Selalunya lelaki jenis ini akan mengeluarkan kata-kata manis apabila dia sangat memerlukan anda. Tetapi apabila anda memerlukannya dia langsung tidak muncul atau memberi banyak alasan untuk mengelak.

3. Lelaki yang selalu mengajak anda keluar hanya sebagai teman tapi mesra. Kemana sahaja hanya anda berdua. Ibarat merpati dua sejoli dari pandangan orang lain. Malangnya dalam hati lelaki itu tidak terdetik langsung untuk mengisi anda dalam ruang hatinya yang kosong itu. jangan buang masa anda dengan lelaki seperti ini.

4. Lelaki yang sudah mempunyai kekasih hati tetapi tetap mahukan anda. Selalunya lelaki jenis ini mempunyai ramai teman wanita dan hanya mahu memenuhi nafsunya sahaja.

5. Lelaki yang hanya memandang dirinya sahaja yang betul. Pandangan dan apa yang dibuat anda adalah salah. Selalunya ketika menjalinkan hubungan dengan lelaki jenis ini anda sering dimarahi atau ditengking kononnya anda saja yang bersalah dalam sesuatu hal. kadang kala hal yang kecil juga diperbesarkan.

6. Lelaki yang naif dan mementingkan diri sendiri. Selalunya lelaki jenis ini tidak akan faham akan kehendak wanita. Walaupun anda telah berterus terang mengenai sesuatu tetapi dia tetap tidak mengendahkannya. Lelaki jenis ini sering menganggap semua perkara adalah remeh dan selalu mengambil mudah sesuatu perkara.

7. Lelaki yang tidak tahu kehendak dirinya sendiri. Jika lelaki jenis ini tidak mengetahui apa kehendak dirinya sendiri, cuba anda bayangkan bagaimana dia hendak memahami masalah anda jika hidup bersamanya nanti.

8. Lelaki yang tetap akan mengganggu anda. Walaupun sudah diberitahu yang anda terlalu sibuk tetapi lelaki ini tidak mempedulikannya. Lelaki jenis ini selalunya hanya ingin berkepit siang dan malam.

9. Lelaki yang suka memburukkan lelaki lain dengan harapan anda akan menjauhi lelaki yang diburukkan olehnya itu. Lelaki jenis ini selalunya kuat cemburu dan akan cuba sedaya upayanya supaya anda tidak akan berhubung dengan lelaki lain. Relakah anda dikongkong oleh lelaki jenis ini?

10. Lelaki yang tidak dapat memberikan layanan yang betul pada wanita. Anda tidak nampak ciri kepimpinan pada lelaki jenis ini. Bagaimana anda mahu sandarkan segala harapan pada lelaki seperti ini nanti?






1.2.3.4.5.10. hoho!