Pengikut

Cari Makan Sikit

Friday, November 18, 2011

Kompleks #47 - I'm An Actress

ya, saya memang malas nak update sebab sekarang nak jaga waktu tidur nak kekal cantik. ewah! because i am an actress nowadays.

lama dah nak tekan login dan menaip sesuka rasa kat dalam ni, tapi bila buka je klik butang login terus rasa malas membuak-buak keluar. alasan kan? hehe!

ok, meh nak update sikit. pasal study pasal kerja pasal diri pasal rumah pasal harta. eh eh. yang last skali tu sila abaikan ya.

2 atau 3 minggu lepas [cannot remember] aku kononnya dapat tawaran kerja dari my famous character in this blog, yakni Si Cekgu. alah, kerja biasa-biasa lah. menolong dia buat itu ini begitu begini. menahan lubang telinga dan mulut mendengar celoteh dan bebelan pedih dia dan macam- macam lagi yang malas aku nak ulang. kalau kalian memang ikut belog ni dari zaman P.Ramlee, memang kalian akan faham perangai Si Cekgu sorang ni. aku bagi hint sahaja - dia memang terer dalam bab sakitkan hati aku. tsk tsk!

dan nak dijadikan cerita, aku jumpa dia dengan niat nak tanya pasal elaun atau bayaran yang akan aku dapat kalau kerja dengan dia esok hari. saja lah nak try and error mana tahu kalau hati dia dah lembut ke dengan aku. bak kata orang tua, hati perempuan ni sekeras manapun nanti lembut jugak dengan air sejuk.

eh, lain macam je bunyiknya tu. haha! belasah je lah.

lagipun aku saja nak tengok kalau aku boleh dapat elaun lebih sikit sebab effort yang akan aku bagi dan pengorbanan yang akan aku buat sepanjang menjadi pekerja dia tu memang menjadi igauan ngeri untuk aku dan kawan-kawanku sejak dulu, kini dan selamanya.

masa jumpa dia tu, aku dah nampak angin kus-kus dia merayu-rayu untuk diberi laluan, sebab dia sekejap-sekejap cakap pasal hal dia je, sikit-sikit cerita pasal kehendak dia je.

sekali, aku straight to the point sebab dah lewat nak pergi kerja dan kalau aku dengar je dia bercerita dan buka kisah humble dia semasa jadi student tu, aku mungkin takkan pernah lagi even berfikir untuk menghambakan diri pada dia untuk masa akan datang. ceh! eksen.

sebut pasal eksen kan, wajar ke seorang Si Cekgu itu mengutuk aku kaw-kaw dengan mengatakan bahawasanya aku ini adalah seorang yang eksen! bahasa budak-budak zaman sekarang kerek la kot. ye, betul ke?

sebabnya?

sebab dia kata saya enjoy terlebih daripada dia semasa zaman muda mudi saya ini.

dia sempat jugak kutuk-kutuk Encik Johnny saya. ulang suara - dia kutuk my kesayangan Encik Johnny tu dan dibandingkan dengan Makcik Kancil yang dia punya sewaktu dia sebaya saya zaman Pak Kaduk dulu kala. ada logik ke di situ?

terus temperature naik dan kepala semakin menunduk ke bawah. dada berombak-ombak menahan nafas. jari jemari dipatah-patahkan tanda geram.  eh eh, eksen je semua ni. saya kan actress!

tapi memang aku marah!

apahal dia nak banding-bandingkan sebegitu rupa pasal Encik Johnny tu? jeleskah dia? was-was pulak rasa hati ini.

dia kata hidup dia sebagai student tidaklah enjoy seperti aku, cuma pakai Makcik Kancil, pakai baju harga 10 Hengget, beli seluar World of Cartoons yang berharga 80 Hengget. dia tak enjoy macam aku, pakai Encik Johnny. kebetulan outfit aku hari tu comel sikit daripada dia. haha! nak menang aje.

yelah, tak agak-agak nak compare benda macam tu kan?

dia bukannya nak amik tahu pun Encik Johnny tu harga berapa masa aku beli, aku bayar bulan-bulan harga berapa, dia mesti tak boleh detect baju-pasar-malam aku yang comel-comel itu, seluar jeans aku yang lusuh tu harga lebih kurang sama macam dia punya jeans tapi aku beli dengan diskaun 50%.

dan yang paling aku geram, dia dah hilang ingatan kah bilamana 2 tahun lepas dia selalu talipon aku marah-marah sewaktu aku sedang menunggu, mengejar atau berada dalam kenderaan yang dikenali sebagai sebuah bas?

untuk perhatian, aku naik bas selama 2 tahun semasa aku berada di bawah seliaan dia. nyanyukkah dia pasal tu?

aku malas nak argue sebab Si Ayah memang beria-ia nak suruh aku pulang ke pangkal jalan dan bekerja balik di bawah Si Cekgu, tapi kalau macam ni lah perangai dia aku memang berfikir patplohpat kali even untuk mintak kerja dengan dia.

nak dipendekkan cerita yang dah sedia panjang ni, dia terus membelakangi aku dan kata dia tak suka bercakap dengan orang yang menyerabutkan pemikiran dia yang sebenarnya aku rasa sangat lapang tanpa ilmu. eh eh, tu ayat geram je tu. hehe!

kalau kalian berada kat tempat aku, sakit tak hati itu?

kalau tak sakit, kalian boleh apply kerja dengan dia tapi ingat elaun yang dia bagi cuma 3/4 dari elaun selayaknya kalian dapat.

dan itu adalah punca utama aku nak test market untuk merayu dengan dia agar dia gunakan belas ehsan dia yang tipis tu untuk kesiankan aku yang selama ni memang terbukti setia dengan dia walaupun selalu diterjemahkan dengan biadap, bullshit, degil, lembab dan sebagainya untuk up sikit elaun dengan alasan aku nak spend duit tu untuk proses penjilidan tesis, nak bayar caj penghantaran tesis bukan sebab nak tukar tinted Encik Johnny dan juga bukan sebab nak tukar jeans mahal.

renung-renungkan dan selamat beramal *grin*

sekian, terima kasih dan selamat malam.




update ; 2 3 hari ni aku malas dah nak angkat talipon dia, boleh pulak dia hanta sms ugut nak tahan tesis aku pulak, taknak bagi aku graduasi. jadi, wajar ke aku hambakan diri lagi dengan Si Cekgu yang tak serupa langsung dengan seorang cikgu ni?

No comments: