Pengikut

Cari Makan Sikit

Wednesday, June 15, 2011

Edisi Kerja - Operasi Mencari

semalam, eh kelmarin. entah dapat hidayah apa tah terus rasa bersemangat nak survey secara betul dan telus kerja-kerja sementara yang boleh dilakukan sepanjang musim kewangan merosot ni. maka aku cepat-cepat menjenguk laman web 'Mari Mencari Kerja Kosong' takpun 'Pekerja Diperlukan' takpun 'Kerja Sementara'. eceh!

ada la 2 3 tempat yang meninggalkan nombor talipon untuk dihubungi, dan aku pun terus hantar sms. sangat tidak profesional, sebab aku pun memang cari kerja yang tidak memerlukan resume. pemalas punya pasal. heheh!

kesemua majikan-to-be bagi respons yang baik, maka temujanji pun dibuat. yakni pada petang yang sama lah. dan aku pun tanpa was-was terus berkunjung ke tempat-tempat yang dijanjikan. siap pakai kurung bagai. bawak jugak sijil-sijil in case diperlukan. sangat skema kan? haha! sebab aku memang bajet interview betul la. tinggal lagi tak pakai kasut je. 

dah sampai tu, jumpa assistant dan tanya mana bos. tapi dengan nada baik la. haha! first impression is so important. please do not forget that. ceh! 

sekali tengok dia punya assistant selamba je pakai jeans! pakai t-shirt round neck lagi. haha! terus aku sorokkan sijil-sijil tu kat belakang. patut dia tengok aku atas bawah atas bawah, macam nak pergi interview kerja besar sangat je kan. haha!

tapi malangnya kerja dah full. tsk tsk. aku cuma diminta tinggalkan contact number sahaja, andai ada kekosongan baru akan dipanggil. nak tahu aku jawab apa? haha. aku cakap 'saya pun mintak kerja lain jugak ni. tak tahu lah nanti masih available ke tak' wah, gitu! majikan-to-be tu cakap 'kalau macam tu, nak buat macamana kan, kira takde lah tu'.

seterusnya aku ushar tempat depan tu sebab masa parking nampak macam ada iklan jawatan kosong jugak. -sambil-sambil tu aku tengah talipon majikan-to-be nombor 2 sebab nak makesure tempat kejadian, eh tempat kerja. lepas tu aku masuk la dalam kedai depan tadi dan terus tanya, ada kerja kosong tak sebab nampak iklan kat cermin depan tu, sambil aku tunjuk iklan yang aku nampak tadi. sekali, iklan tu dah dicabut! haha. masa aku talipon tadi kot. sebab nampak ada orang kat situ tadi. ceh!

so, aku pergi ke tempat seterusnya yang dah lama dah aku ushar, tapi takde guts nak datang masuk dan apply kerja. masa tu mungkin bajet masih kaya dan hidayah belom sampai. hehe!

kerja tu pun dah full. tauke dia suruh pulak aku pergi kedai bertentangan, sebab dengar-dengar macam nak pakai orang. aku pun ikut aje ler. kena isi borang jugak sebab dah full jugak. maka balik lah aku kepada Encik Johnny dengan muka seposen. tsk tsk. 

dalam hati kata ' susah woo nak cari kerja'

terus pergi kedai majikan-to-be nombor 2 dan berpusing-pusing bagai jugak lah. sebab aku tak biasa jalan-jalan kat situ. memang fail.

bila dah jumpa, masuk kedai, kena interview, kenal-kenal rakan sejawat-to-be, tengok-tengok tempat-kerja-to-be, tanya soalan cepucemas sikit-sikit dan aku pun decide tang tu jugak. jeng jeng jeng!



esok sambung. haha! saspen tak?

No comments: