Pengikut

Cari Makan Sikit

Thursday, February 26, 2009

Pantang

bangun awal sikit. semalam basuh baju. pagi kena jemur baju.

sebab setahu aku jemur baju malam-malam tak elok. kena kencing oleh syaitonirrojim. ish ish. tak pun mungkin sebab tak nak bagi kena embun. entah lah.

banyak pantang larang kan?

hari tu aku ada terbaca jugak pasal seorang artis-lelaki-tua-tapi-nampak-muda-10-tahun-daripada-usia-sebenar yang bagitahu pasal pantang larang ni. antara yang aku ingat, jangan lalu di bawah ampaian.

alamak, aku baru je lalu bawah ampaian. bukan lalu. lebih kepada berdiri di bawah ampaian. aduh. kurang satu markah hari ni.

lagi satu ada jugak artis-perempuan-yang-cantik-dan-asyik-kena-gosip-dengan-para-datuk pun keluarkan kenyataan yang sama. tapi ada pantang larang tambahan yang dia amalkan. tidak melangkah longkang.

alasannya, longkang tu kan tempat kotor, jadi tak nak kena tempiasnya la kot.

aish. aku dah lupa berapa banyak kali aku langkah zig zag kat longkang zaman purba kala dulu. zaman riang ria kanak-kanak. zaman masih muda remaja.

apa yang aku ingin sampaikan adalah bukanlah pasal pantang larang. lebih kepada amalan harian. praktikal. rutin seharian kamu.

cuma nya kalau diamalkan dan ia datangkan kebaikan, tak salah kot. lagipun dibuat dan diikut sebab nak jaga diri kan. bukannya nak percaya itu ini begitu begini.

namun, kalau dah amalkan amalan pelik tapi benar sehinggakan kena percaya segala macam perkara karut marut, kemudian kena pantang banyak benda tak relevan, semata-mata sebab nak cantik dan menarik, aku kira macam salah kot.

bukan nak menghukum. cuma beri pendapat.

tapi entah lah. kalian percaya ke semua benda ni?

No comments: