Pengikut

Cari Makan Sikit

Saturday, February 7, 2009

Cerita Palsu

mari sini dengar cerita palsu ku.

pernah kah kalian rasakan at one time in your life, you are not yourself, and what the most pathetic part is you are worse than before. how come?

ish, kompleks lagi.

aku sedang mengalami kekacauan jiwa dan ini adalah akibat tidak pandai sebatikan unsur angan-angan dengan realiti hidup sebenar. ya, kadang-kadang kita perlu berangan-angan atau mungkin perkataan yang kebih baik adalah mempunyai impian dan seterusnya kita berusaha untuk mencapai impian tersebut.

sebagai peringatan untuk diri aku, jangan tamak dalam membina impian melainkan kamu memang boleh mencapainya. apa salah nya berimpian satu demi satu dan mencapainya dengan mendaki langkah satu demi satu juga. senang cerita, fokus apa yang paling penting buat kamu ketika ini.

jadi berbalik kepada keadaan aku sebagai seorang pelajar yang kurang berdedikasi, aku kira tingkatkan prestasi aku sebagai seorang penyelidik muda sehingga ke puncak kejayaan adalah tugas penting aku sekarang. oleh sebab itu, aku harus mengabaikan perkara-perkara kurang penting yang lain, yang mungkin penting untuk aku pada ketika-ketika yang lain, tapi bukan sekarang. totally not now.

antara perkara-perkara yang kononnya ingin aku abaikan ialah
  1. membuang masa bersama Si Baru dan juga mengurangkan pengiriman salam kerinduan penuh iltizam or whatever it is kepada beliau. aku perlu kurangkan pameran kasih sayang yang berlabuh dalam diri ketika ini.
  2. pembaziran kewangan mingguan ke arah yang kurang benar seperti yang telah diceritakan oleh Lady Gagah. berhutang adalah perkara yang sangat berjaya membuat aku pura-pura selesa.
  3. amalan waktu rehat yang teramat panjang dalam kehidupan aku seharian yang sangat kurang menarik ini. aku perlu lebihkan masa dengan bersosial bersama teman-teman tanpa membazirkan wang.
dan ini pula adalah perkara-perkara yang perlu disemai dan dibaja dengan penuh ikhlas dan kasih sayang.
  1. meningkatkan tahap kesedaran diri bahawa tahap kerajinan yang aku tunjukkan secara automatiknya akan meningkatkan taraf kepercayaan Si Cekgu kepada diri ini sekaligus elaun bulanan juga akan bertambah. mari merajinkan diri dan meningkatkan gaji.
  2. mengingatkan diri tentang Si Orang Kampung di hujung sana yang sentiasa berharapkan akan kejayaaan aku. aku sudah kurang berhubung melainkan hanya perkara yang terdesak. tsk tsk. kejam nya diri ini.
  3. mendekatkan diri dengan Yang Satu agar jiwa menjadi lebih tenang dan kehidupan berjalan dengan lancar mengikut perancangan yang telah dibuat lebih awal. ingin kembali mencontohi keadaan di zaman sekolah menengah suatu ketika dahulu.
oleh sebab itu, aku lancarkan pula Azam Bulan Kedua untuk Minggu Ketiga [kecilkan skop agar lebih mudah untuk dicapai]. harap-harap menjadi lah. usaha tangga kejayaan. eceh.

2 comments:

cik ani said...

chaiyok ralat! u can do it! 3x
(intonasi seperti cheerleader)

Si Ralat (bukan nama sebenar) said...

terima kasih ketua rumah. =)